Maputo stad... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van montizaantje - WaarBenJij.nu Maputo stad... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van montizaantje - WaarBenJij.nu

Maputo stad...

Door: Jopie

20 Oktober 2013 | Mozambique, Maputo

Zaterdag 19 oktober
En weer een wat bewolkte dag. Niet echt het weer wat je verwacht als je naar Afrika afreist, maar voor Nederlandse begrippen is het niet eens slecht. Rond de 20 graden, dus wel een korte broek aan, maar op sommige winderige stukjes toch handig om een vest of zo aan te doen. Na een heerlijk ontbijt met scrambled egg, klaar gemaakt door de jongen in de keuken lekker rustig aan gedaan. Rond elf uur zijn Rik en ik naar de plaatselijke Marina gegaan waar de zeilboten waar we eigenlijk eerst mee naar Inhaca zouden gaan hadden besloten om er maar een regatta van te maken. Leuke club met mensen, allemaal expads van allerlei nationaliteiten met dezelfde passie Zeilen. Rik doet daar normaal met mee, maar vandaag dus niet. Erg leuk om de midden 40-ers zo enthousiast te zien. Hier een lekkere kop koffie gedronken, moet zeggen dat ze hier best goeie koffie schenken, dus nog geen afkickverschijnselen.

Nadat alle boten klaar waren nog even een groepsfoto van ze gemaakt en met een vliegende start zijn ze vertrokken. En wij ook. Inmiddels was het lunch time en heeft de jongen uit de keuken samen met Lily een heerlijke lunch verzorgt. Met lekkere wortel/appel/walnoot salade en tonijn pasta.
Rik en Lily hadden een rust uurtje (heel gewoon hier) en ik heb wat rond gelopen in de buurt. Ben even bij het supermarktje aan de overkant wezen kijken.

Tegen 3 uur zijn Rik en ik weer vertrokken, nu richting Maputo centrum. Hier hebben we wat rondgereden en gewandeld. De meest belangrijke gebouwen etc gezien hier, (zijn er niet zoveel) zoals de Kathedraal, het gemeentehuis en het IJzerenhuis ontwikkeld door Eiffel, dezelfde man als van de toren en het huis in Iquitos welke ik eerder met Rik 10 jaar geleden heb bekeken. Leuk detail aan dit huis is dat het slechts 1 jaar bewoond is geweest omdat de constructie hier in Mozambique en de hitte net een snelkookpan wordt. Het gebouw bestaat geheel uit ijzeren wanden. Dus je kan je voorstellen als je daar een zon temperatuur van 35-40 graden op zet, dat het niet om uit te houden is.
De algemene indruk van de stad is dat het niet zo groot is, heel veel slecht onderhouden gebouwen bevat. Weinig tot geen buitenlandse bedrijven hier terugvindt. Zelfs geen Pizzahut, KFC of Mac Donalds. En de gebouwen die wel mooi en goed in de verf staan zijn religieuze gebouwen, kerken, moskees etc.

Nog even bij Nautulus een kop koffie gedaan, hier lekker zitten teuten over Rik zijn werk en over alle projecten die ze hier doen. Wat me van SNV aanspreekt is dat ze de mensen niets geven, maar dat mensen de hulp die ze krijgen zelf moeten verdienen of terug betalen. Zodat ze niet de hand op blijven houden, maar juist kijken naar het juiste business model wat er bij past. Ze echt op weg helpen. Maar ook hier weer heel veel schrijnende verhalen bijvoorbeeld over les programma’s om mensen duidelijk te maken dat ze niet allemaal in het wild moeten plassen en poepen maar beter 1 plek kunnen maken als WC, omdat dit vele malen beter is voor de algehele gezondheid van de mensen. Je kan je vast wel voorstellen wat het doet dat met regen alle poep naar de waterbron spoelt…. Als Nederlander realiseer je je dat helemaal niet, dat er heden ten dagen nog zulke gebieden bestaan. Maar ze bestaan echt nog… bij bosjes… Maar ook heel succesvolle verhalen over steeds meer boeren die met succes sesamzaad verbouwen en exporteren.

Tegen zeven uur weer terug in huis, snel omkleden want we hebben een feestje van Lily’s werk. Ze is onderwijzeres op een school voor Italiaanse kinderen. Ze geeft hier Engels. Met alle leraren/leraressen bij elkaar. Iedereen bracht eigen specialiteiten mee. Het was een combinatie van Mozambikanen, Peruanen, Nederlanders en natuurlijk Italianen. Een heel gemêleerd gezelschap, en alle verschillende talen door elkaar. Je zou er horendol van worden. Want de Italianen spraken geen Engels, de Mozambikanen spreken Portugees enz. Gelukkig was er nog een verdwaalde Nederlandse gast Monique waar ik gezellig de hele avond mee heb zitten kletsen. Ze was net klaar met haar project hier in Mozambique, heeft nog 2 weken vakantie en gaat dan weer terug naar Nederland op zoek naar weer een nieuw project ergens ter wereld. Erg gezellig avondje en zo verschrikkelijk lekker gegeten. Wat heeft Nederland toch een slechte keuken qua smaken.

Zondag 20 oktober
Omdat gisteren de wijn rijkelijk vloeide en we het laat gemaakt hebben vanmorgen maar lekker uitgeslapen. De elektriciteit was vannacht uitgevallen (wat hier vrij normaal is) maar tijdens het ontbijt sprong ineens de koelkast aan, dus er was weer elektra en internet… Erg grappig om te zien hoe je als buitenlanders hier in Mozambique toch verknocht bent aan contact met het thuisland. Zowel Lily als Rik, even kijken wat er gebeurd is afgelopen dag/nacht. We hadden het er ook over hoe makkelijk de communicatie nu gaat. Een paar jaar geleden was een brief 2 weken onderweg (als hij al aankwam) en nu is het nieuws er dezelfde seconde als in Nederland. Al knabbelend aan de meegebrachte pepernoten volgen we het nieuws over “zwarte” piet hier op de voet. ;)

Na het ontbijt zijn we in de auto gestapt voor de verdere sightseeing in Maputo. Het regent vandaag meer dan gisteren, temperatuur hangt ook nu weer rond de 20 graden. Niet te geloven dat het hier vorig weekend 45 graden was. Iedereen heeft het hier ontzettend koud, je ziet dikke jassen en mutsen op. En ik in mijn korte broek, gewoon volhouden haha. Kan ook niet anders want heb weinig langs bij me. We hebben het Portugese fort bezocht en het station. Ook hier weer invloeden van onze mijnheer Eiffel. Het dak is door hem ontworpen. De treinen die hier nog rijden zie je bij ons nog net in het spoorweg museum. Heb over de hele wereld al veel treinen gezien, maar deze zijn nog minder dan in Sri Lanka. Daar waren in ieder geval de ruiten nog heel…

Er is in Maputo een plek waar een Luna Park is en hier omheen vind je allemaal restaurants. We hebben een drukke maar typisch Mozambikaans restaurant uitgekozen. Hier heerlijk geluncht met kleine garnalen, grote garnalen, Vis rijst en schelpjes. Man wat waren die laatste lekker. Het zijn een soort kleine mosseltjes, maar dan heel erg lekker van smaak. Lekker flesje wijn erbij. Een heerlijk zondagmiddag gebruik hier. Nou ik moet zeggen prima invulling van de regenachtige zondagmiddag.
Na nog een kop koffie aan het strand tegen vier uur terug naar huis en nu een siësta. Mooie gelegenheid om jullie weer op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen hier…

Voor morgen heeft Rik een “mannetje” geregeld die me richting Zavora brengt, (ruim 400 km van hier naar het noorden) waar het de bedoeling is om een paar dagen aan het strand te blijven. Dus hopen op een beetje lekker weer komende dagen…

• 21 Oktober 2013 - 21:06

Anny:

Hoi Jootje,
    Alle verhalen van jou van afgelopen dagen in een keer ontvangen vanavond.
    Super. Heb dus heerlijk op mijn gemak alles zitten lezen.
    Wat een belevenis het Krugerpark en dan ook nog zoveel dieren spotten.
    Hopelijk knapt het weer wat op. De temperatuur is momenteel zo ongeveer gelijk aan de temperatuur in Nederland en dan inderdaad te bedenken dat het vorige week 45 graden was.
    In ieder geval kan het bij jou beter worden en hier alleen maar minder.
    We lezen het wel weer.
    Liefs Anny

• 22 Oktober 2013 - 00:30

Raymond :

Wat een verhalen in zo'n korte tijd!

• 22 Oktober 2013 - 16:39

Ietje Voortman:

wat genieten doe ik met je mee dank je wel veel plezier.

• 22 Oktober 2013 - 22:11

Fred:

Hoi Jolanda

al even niets van je gehoord. Je zal wel ergens in de bush zitten met een mannetje. Hier is alles prima de sauna begint al te vorderen. met de kerst kunnen we er wel in denk ik.

veel plezier nog en doe Rik en Lily volgende week de groeten.

gr Fred