Regen in Afrika... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van montizaantje - WaarBenJij.nu Regen in Afrika... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van montizaantje - WaarBenJij.nu

Regen in Afrika...

Door: Jopie

Blijf op de hoogte en volg

18 Oktober 2013 | Mozambique, Maputo

Vrijdag 18 oktober

Mmm… geen goed begin van de dag. Het regent. Niet hard, maar toch. Het is goed afgekoeld naar een graad of 16 dus best frisjes in de korte broek. Maar het mag de pret niet drukken, al valt de sightseeing Swaziland een klein beetje in het water, letterlijk en figuurlijk. Verder wordt het een spannende dag of ik Mozambique wel in mag omdat ik in Nederland het visum niet beneden de 180 euro geregeld kreeg. Ik gok dat ik hem aan de grens wel kan krijgen. Al hebben heel veel mensen me dit ten strengste afgeraden. Maar eigenwijs als ik ben ga ik het gewoon proberen. Maar dat later.

Boven op de heuvels dichte mist en maar wel verder veel van het land gezien. Het museum is helaas helemaal verpauperd en geen aanrader om naar toe te gaan. Je merkt heel goed dat het geld niet naar cultureel erfgoed, maar naar de vele vrouwen van de Koning gaat. We hebben bij het museum alleen de Rondavels bekeken, de traditionele hutten, ronde koepels van stokken en gras. En de kraal waar de dieren in slapen. Ook niet meer dan takken aan elkaar gevlochten.

Bij de kaarsenmakerij even gestopt, niet om de kaarsen te bekijken, maar omdat ze daar goeie koffie serveren. En inderdaad hij mag er zijn. Dus na de bak koffie weer verder op weg naar Maputo de hoofdstad van Mozambique. Onderweg nog in een paar dorpjes gestopt en rondgekeken. Hoewel het was meer in het centrum van de dorpjes waar ik gisteren over vertelde daar waar de winkels, school etc gesitueerd is. Rond de middag bij de grenspost Swaziland-Mozambique aangekomen. Eerst een hokje in voor een stempel om Swaziland uit te kunnen en daarna door naar het volgende kantoor voor Mozambique.
Een alleraardigste meneer ontving mij hier:

“Hello, do you have a visa?”
“No”
“Oh, then you have to fill in a form”
”I already download it from internet and filled it in, do you also want my picture”
“Fine, No I make a picture myself”
“Ok”
“What is the name of the hotel you staying?”
“I haven’t booked a hotel yet!”
“No problem, I'll think of something”
“Ok fine thank you”
“You have to pay 2315,- metical” (=+/- 54 euro)

Ik gaf hem 2330 metical, maar ze hadden geen geld terug, dus ik nog netjes van laat maar (is ongeveer 60 cent) maar nee hoor daar wilden ze niets van weten. Ik moest en zou mijn 15 metical terugkrijgen. Dat heeft nog het langst geduurd, anders had ik echt met 5 minuten weer buiten gestaan.

Ben erg blij dat ik in deze weer eens mijn eigen kop gevolgd heb en niet 2 dagen vrij genomen heb om naar Brussel af te reizen of het via een visumbureau a 180 euro te doen.

Dus helemaal happy kwamen we Mozambique binnen rijden. Direct na de grens merk je al enorm verschil. Dit is weer zoals ik eerder ontwikkelingslanden heb gezien. De kleine hutjes, je hebt hier een paar verschillende soorten maar daar vertel ik jullie in de loop van de week wel meer over.

Tegen een uur of half 4 bij Rik en Lily aangekomen, hier geld gepint, zodat ik voorlopig weer even een voorraadje heb. Nu ben ik in de grote stad waar het wat makkelijker gaat dan in de kleine dorpjes. Lily was thuis en direct gezellig bij kletsen. Is al weer vorig jaar zomer dat ik haar voor het laatst gezien heb.

Inmiddels is ook duidelijk dat alle plannen die er waren al weer helemaal veranderd zijn. We zouden eigenlijk morgen met de zeilboot van Rik naar Inhaca island voor de kust van Maputo. Maar het weer is te slecht dus dat gaan we niet doen. En Rik heeft toch zo de boel kunnen verzetten dat hij volgend weekend ook weer terug is. Zodat we dan nog wat tijd samen door kunnen brengen in het Krugerpark…. Maar goed nu loop ik al erg vooruit, eerst dit weekend maar eens zien… Voorlopig in ieder geval regen en onweer in Mozambique.

  • 19 Oktober 2013 - 12:35

    Ma.:

    Ja jammer dat het weer omgeslagen is ,ik heb gekeken voor mozambique midden in de week voorspellen ze nog een paar droge dagen maar verder veel regen.
    Grappig telezen dat wij ook bij die kaarsenmakerij zijn geweest ik heb toen voor jou en Vera een kaars gekocht met zebra strepen hij staat geloof ik nog bij jou in de hal er is dus nog weining verandert in Zwaziland alleen dat de Koning nog meer vrouwen er bij gekregen heeft.
    Doe de groeten aan Rik en Liy van uit elburg Ma.

  • 22 Oktober 2013 - 10:47

    Corina:

    Ha Jopie,
    Dat het toch zo simpel kan om een visum te regelen. Jammer van het weer maar dat mag de pret niet drukken. Doe de groeten aan Rik en Lily.
    Corina en de rest van de Jagertjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Actief sinds 26 Aug. 2006
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 60135

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 30 Oktober 2013

Weer op reis...

Landen bezocht: